• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bolånefråga, någon betydelse om man stuvar om blancolån.

Krona

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
4 Juli 2015
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Hej,

När bankerna räknar på det ekonomiska utrymmet man har när man ansöker om bolån, har det någon som helst betydelse om man stuvar om bland sina blancolån.

Om jag ska köpa en bostad för 3 miljoner. Jag har 900.000 i kontantinsats och ett blancolån på 300.000.
Spelar det någon roll om jag lägger 900.000 i insats och lånar 2,1, eller om jag löser mitt blanco och "bara" lägger in 600.000 och lånar 2,4?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krona

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
4 Juli 2015
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Tack, ja det ser ut som man får låna mer om man löser dem först när man knappar in siffrorna. I detta läge vill jag bara få igenom lånet :)
 
H

Hmm

Gäst
Poäng: 0
Borde väl vara fördelaktigt för dig med att lösa blancon ha det beloppet i bolåneränta istället. Och banken borde se det som en fördel att du inte har något blanco.

Hur kommer det sig att du har 900k på banken men 300k i blanco?
 

Krona

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
4 Juli 2015
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Har haft skulder, och nyligen fått tillskottet på 900. Tänkte ta steget och uppgradera boendet nu då.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Tack, ja det ser ut som man får låna mer om man löser dem först när man knappar in siffrorna. I detta läge vill jag bara få igenom lånet :)

Precis, och det tolkar jag som att det är större chans att få bolån om blancon är borta eftersom de då lånar ut mer trots mindre insats :)
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
376
Mottagna reaktioner
171
Poäng
347
Betala av blancolånet och vänta på att uc skall göra sin månadsuppdatering. Regga dig på minuc och gör en ansökan när dom har uppdaterat din score.
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Tror ni det påverkar mina förutsättningar att få bolån mycket om jag precis har betalat av och avslutat ett blancolån 1 månad innan jag ansöker om bolån? Min blancohistorik kommer ju synas ändå att jag har haft ett blanco. Bör man vänta 1 år ytterligare så bankerna ej ser att man haft ett blancolån?
 
H

Hmm

Gäst
Poäng: 0
Tror ni det påverkar mina förutsättningar att få bolån mycket om jag precis har betalat av och avslutat ett blancolån 1 månad innan jag ansöker om bolån? Min blancohistorik kommer ju synas ändå att jag har haft ett blanco. Bör man vänta 1 år ytterligare så bankerna ej ser att man haft ett blancolån?

Vänta tills det syns att den är avslutad. Din UC blir bättre och banken är ju klart nöjdare med att du lägre skuldbörda.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp